• سه شنبه ١ اسفند ١٤٠٢-١٢:٠٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٤٧٨
در جریان بررسی تبصره یکم لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران: 3-217

از واگذاری نگهداشت پل های مکانیزه به معاونت فنی و عمران تا اختصاص اعتبار ویژه برای حفظ حریم شهر تهران

لایحه شهردار تهران در خصوص بودجه 1403 شهرداری در دویست و هفدهمین جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفته و با انتقادات و پیشنهاداتی از واگذاری نگهداشت پله های مکانیزه به معاونت فنی و عمران تا اختصاص اعتبار ویژه برای حفظ حریم شهر تهران، همراه بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، تبصره‌های لایحه «بودجه 1403 شهردار تهران» در دویست و هفدهمین جلسه رسمی شورا مورد بررسی اعضاء قرار گرفته و تشریح شد.
 
ابتدا محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، به ارائه توضیحاتی کلی در خصوص لایحه و نیز قرائت تبصره یکم این لایحه با عنوان تحصیل و مصرف منابع و درآمدهای عمومی و اختصاصی پرداخته و گفت: لایحه پیشنهادی شهرداری ۱۷۰ هزار میلیارد تومان بود که در جلساتی داشتیم ۱۳۵ هزار میلیارد تومان را تصویب کردیم و در نهایت به پیشنهاد رئیس شورای شهر این بود که ۱۵ هزار میلیارد تومان به منظور توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص یابد که سقف بودجه به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسید.
آخوندی ادامه داد: در بند اول تبصره یکم به عنوان یکی از تبصره‌های مهم با عنوان تحصیل و مصرف منابع و درآمدهای عمومی و اختصاصی تأکید شده تمامی واحدهای اجرایی شهرداری تهران کلیه منابع درآمدی خود را اعم از عمومی و اختصاصی را به طور مستقیم به حساب های بانکی واریز کند که به پیشنهاد شهرداری و تایید شورای شهر افتتاح شده است؛ همچنین گزارش واریز درآمدهای واحدهای اجرایی را به تفکیک واحدها هر سه ماه یکبار به شورای شهر ارائه کند.
وی در تشریح بند یکم تبصره، بیان کرد: در بند اول این تبصره آمده، وجوه ناشی از عوارض و درآمدهای عمومی شهرداری به حساب‌ خزانه واریز شود و در بند دوم این تبصره، درآمدهای برخی از سازمان ها پس از واریز به حساب خزانه واحد مجدد به حساب‌های آن شرکت و یا سازمان بازگردد.
آخوندی در تشریح بند ب تبصره یکم گفت: در بند اول، درآمد حاصل از عوارض حفظ و گسترش فضای سبز مستقیم به حساب خزانه واحد واریز شود. پس از آن مستقیم بدون هیچ دخل و تصرفی به حساب سازمان بوستان‌ها بازگردد؛ در بند دوم آمده، درآمد حاصل از عوارض ایمنی و آتش نشانی نیز پس از واریز به حساب خزانه صددرصد آن مجدد به حساب سازمان آتش نشانی جهت توسعه تجهیزات خود باید بازگردد. همچنین در در بند سوم، عوارض ناشی از اجرای ماده ۹ قانون حمل و نقل ریلی پس از واریز به حساب تمرکز درآمدی اختصاصی بدون هیچ دخل و تصرفی به حساب شرکت مترو برای توسعه خطوط ۶.۷.۱۰ بازگردد. همچنین در بند ۴ آمده، عوارض حاصل از اجرای طرح‌های ترافیکی پس از واریز به حساب تمرکز درآمد اختصاصی، ۴۰ درصد به شهرداری تهران، ۴۰ درصد سازمان حمل و نقل و ۲۰ درصد به شرکت مترو اختصاص داده شود.
 رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در ادامه تشریح بند ب تبصره یکم، گفت: در بند ۵ آمده، درآمد حاصل از آگهی های تجاری و تبلیغات محیطی پس از واریز خزانه واحد، به حساب سازمان زیباسازی بدون هیچ دخل و تصرفی به منظور نوسازی و نگهداشت پل‌های عابر پیاده واریز شود.
وی افزود: در ردیف ۶ بند ب تبصره یکم، گفته شده مازاد منابع اختصاصی شهرداری تهران و سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات شهرداری تهران، نسبت به رقم پیش بینی شده در بودجه در حساب خزانه واحد مسدود و نحوه استفاده از این منابع پس از ارائه برنامه توسط واحدهای ذیربط در کمیته تخصیص تعیین تکلیف و در اصلاحیه بودجه لحاظ شود.
آخوندی در تشریح بند ج تبصره یکم، بیان کرد: کلیه وجوه حاصل از منابع و درآمدهای خاص سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات تابعه درآمدهای عملیاتی و غیرعملیاتی را به حساب‌های خاصی که توسط خزانه افتتاح شده واریز کند و خزانه، درآمدهای این جزو را حداکثر دو هفته پس از وصول به همان سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات تابعه بازگردد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در تشریح بند ج تبصره یکم، افزود: در ردیف اول این بند آمده، سازمان زیباسازی تنها متولی تبلیغات محیطی در شهر بوده و انجام تبلیغات در فضاهای متعلق به واحدها و سازمان‌های شهرداری تهران انجام شود ۱۰ درصد سهم سازمان زیباسازی و ۹۰ درصد سهم آن واحدها است. 
وی افزود: در ردیف دوم این بند آمده، شهرداری مبلغ چهار هزار میلیارد تومان را با عنوان عملیات عمرانی در حریم شهر تهران به اداره کل حریم شهر تهران به صورت صددرصد تخصیص دهد تا با هماهنگی فرمانداری‌ها و شوراهای شهر تهران، ری و شمیرانات در روستاها، به تناسب حریم مناطق شهر تهران، تقسیم و برای پروژه های مورد تأیید، هزینه کند.
آخوندی گفت: شهرداری تهران موظف است در راستای توسعه حمل و نقل عمومی ترتیبی اتخاذ کند تا درآمدها و منابع حاصل از فروش و واگذاری مجتمع های ایستگاهی مترو، صرفاً به توسعه و تکمیل خطوط و ایستگاه های مترو اختصاص پیدا کند. در ردیف چهارم این بند گفته شده، سازمان ها، شرکت ها و مؤسساتی که بخشی از سهام آن متعلق به شهرداری است تا پایان شهریور ١۴٠٣ باید نسبت به به واریز سهم شهرداری اقدام کنند.
 
در ادامه ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا، درخصوص بلاتکلیفی پل‌های مکانیزه متذکر شد: در آخرین جلسه کمیسیون بودجه که با حضور برخی از اعضای شورا برگزار شد، مقرر شد این موضوع مجددا به حوزه حمل و نقل وگذار شود اما در حال حاضر شاهد هستیم که این بحث بار دیگر در سازمان زیباسازی مورد بررسی و بحث قرار می‌گیرد. 
 

تشکری هاشمی: شأن شورا این است که بداند برای چه کاری تصمیم‌گیری می‌کند

در روند بررسی تبصره اول و پس از توضیحات آخوندی، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا، با اشاره به احداث خط 10 مترو تهران که در ذیل تبصره یکم آمده است گفت:  در جلسه کمیسیون  تلفیق نیر بحث احداث خط 10 مترو تهران مطرح شد و اکنون نیز بنده به تذکر سابق خود باز می گردم که براساس آن، قرار شد دقیقاً گفته شود خط 10 چیست و چه اقداماتی قرار است در بستر آن انجام شود. 
وی ادامه داد: مگر می‌شود مخالف کار خوب در شهرداری باشیم؟ اما این شأن شورا است که بداند برای چه کاری تصمیم‌گیری می‌کند و پول را برای چه کاری اختصاص می‌دهد. 
تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه به سبب آغاز کار و زخمی شدن آن  تقاضا دارم راجع به خط 10 صحبت شود اظهار کرد: باید در بودجه ذکر شود تمامی  کارهای قابل انجام یا در صحن شورا یا در کمیسیون بررسی و مشخص شوند؛ اولویت و نوع کار با توجه به تغیراتی که اخیرا در خط  10 انجام شده باید اجرایی شود و  اطلاعات خط 10 باید به روزرسانی شود. 
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در کمیسیون هم گفته شد چون مطالعات انجام نشده بر روی اصل کار اشکالاتی وجود دارد؛ گفت: اکنون کاری آغاز شده و اگر معطل شود؛ می‌توان خسارات بیشتری با بار آورد تقاضای ما این است در تبصره صراحتاً قید شود منابع در جایی که شورا تصویب خواهد کرد هزینه شود. 
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه کار باید به افراد میدانی سپرده شود گفت: مناطق خود درحال انجام  کارهای عمرانی هستند و هر روز درجریان روند روشن یا خاموش بودن پله ها هستند. اما سازمان زیباسازی و سازمان ترافیک ساز و کاری برای انجام این دسته از کارها ندارند و پیشنهاد من این است کار به مناطق سپرده شود و با تدبیر و نظارت محلی شهردار منطقه قراردادها بسته شود.
تشکری هاشمی درخصوص نگهداشت پله‌های برقی اظهار کرد: نه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، نه معاونت حمل و نقل ترافیک و نه سازمان زیباسازی، هیچکدام تخصصی در حوزه نگهداشت پله برقی ها ندارند اما  شرکت ها و افرادی در کشور وجود دارند که سازنده پله برقی هستند. 
وی ادامه داد: پروژه‌های پله برقی در سراسر تهران به صورت متمرکز است و سازمان زیباسازی، معاونت فنی عمرانی و معاونت حمل و نقل ترافیک نمی‌توانند به صورت مستمر از این پله‌ها بازدید به عمل بیاورند سازمان زیباسازی مهمترین کار خود را  اکران‌های تبلیغاتی می‌داند و معاونت فنی عمرانی هم به دنبال کارهای عمرانی است بر همین اساس باید اجرای کار به دست افرادی سپرده شود که تخصص و وقت لازم برای سرکشی به پله برقی‌ها را دارند.
 
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز در رابطه با نگهداری پله‌های برقی بیان کرد: ما هم با این موضوع موافقیم که نگهداشت پله‌های برقی کار سازمان زیباسازی نیست لذا پیشنهاد می‌شود این موضوع به شهردای محول شود. به صرف اینکه این سازمان بودجه دارد نمی‌توانیم بگوییم این کار باید به سازمان زیباسازی محول شود این امر می‌تواند در کار این سازمان اختلال ایجاد کند. برایب حل مسئله باید بودجه لازم را ایجاد کرده و آن را به مجموعه دیگری که می‌تواند این کار را انجام دهد، بسپاریم.
 
کد خبر: 3-217

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: